Hovorí sa, že cvičenie a konzumácia alkoholu nie je rozumnou kombináciou. Myslíte si, že je toto tvrdenie pravdivé? Ak patríte medzi tých, ktorí pravidelne drú vo fitku celý týždeň, určite vás zaujíma, či vám neuškodí nejaký ten pohárik alkoholu s rodinou či kamarátmi v bare. V tomto článku sa dozviete, aký vplyv má alkohol na cvičenie.

Negatíva pitia alkoholu na naberanie svalovej hmoty / úbytok tuku

Hneď na začiatku je dobré pozrieť sa na negatívne stránky, ktoré so sebou prináša konzumácia alkoholu pri naberaní svalovej hmoty. Medzi ne patria nižšie spomenuté.

Konzumácia alkoholu spôsobuje priberania na hmotnosti

Alkohol obsahuje kalórie, ktoré majú za následok priberania na hmotnosti. Treba si dať pozor najmä na drinky a nápoje, ktoré majú vysoké percentá alkoholu, pretože čím ich je viac, tak tým viac kalórií obsahuje.

Alkohol a priberanie

Okrem kalórií sa však v alkohole nachádzajú aj ďalšie prídavné látky, vďaka ktorým je alkohol chutný a zafarbený. Nie všetci si uvedomujú, že tieto prídavné látky sú nabité cukrami a sacharidmi, čo má zásadný vplyv na priberanie.

S pitím alkoholu sa zvyšuje i chuť do jedla, čo má za následok taktiež neželané priberanie. Myslíte si, že to nie je pravda? A teraz ruku na srdce, kto si pri popíjaní usleduje, čo skonzumuje a teda siahne po zdravom a nekalorickom jedle?  Málokto. Väčšina siahne po jedle, ktoré je nabité kalóriami. Mnohí si radi doprajú chipsy, jedlá z fastfoodu, pizzu a iné ťažké a nezdravé jedlá.

Konzumácia alkoholu zhoršuje regeneráciu svalstva

Pitie alkoholu má negatívny vplyv na regeneráciu svalstva a jeho obnovu. Prečo je to tak? Pretože po zvýšenej konzumácií akéhokoľvek alkoholu sa organizmus snaží najprv z tela vyplaviť škodlivé látky (čiže alkohol) a tým pádom sa zastavia všetky ostatné procesy a teda aj regenerácia svalstva.

Konzumácia alkoholu spôsobuje dehydratáciu

Konzumácia alkoholu spôsobuje dehydratáciu organizmu, čím je pri cvičení zvýšené riziko zranenia. A ak sa človek zraní, tým pádom to vedie k absencii tréningov a teda aj k strate svalovej hmoty. Samotná dehydratácia navodzuje pocit únavy, čím môže byť výkonnosť na tréningu znížená.

Alkohol a posilňovanie

Navyše, pitie alkoholu pôsobí močopudne, vďaka čomu chodí človek častejšie na toaletu. V moči však neodchádza z tela len alkohol, ale aj prijaté živiny, ktoré organizmus nestihol spracovať.

Konzumácia alkoholu negatívne vplýva na vstrebávanie minerálov a vitamínov

Konzumácia alkoholu zhoršuje vstrebávanie niektorých minerálov a vitamínov. Jedná sa o vitamíny skupiny B a kyselinu askorbovú. Dôvodom je, že pečeň musí premeniť etanol na acetát a tým pádom nevstrebe vitamíny.

Okrem toho, pri vyššej konzumácií alkoholu človek i viac močí. Tým sa z tela vyplavujú pre organizmus dôležité minerály ako napríklad horčík a vápnik.

Konzumácia alkoholu ničí imunitný systém

Imunitný systém chráni organizmus proti rôznym infekciám a ochoreniam. Keď ho má človek dostatočne silný, v takom prípade sa cvičiaci dokáže vyhnúť chrípke a ďalším nepríjemným chorobám. Zároveň i samotný tréning je v prípade kvalitného imunitného systému výkonnejší.

A ako to je s alkoholom? Aký má vplyv na imunitný systém? Niektorí tvrdia, že ak si dáte kvalitnú pálenku, zabijete všetky infekcie a vírusy v tele. Niečo na tom možno bude, ale treba dať pozor na jeho pravidelnú konzumáciu.

Chorý pár v posteli

Pravidelná konzumácia alkoholu má negatívny vplyv na imunitný systém – ničí ho. Jeho nadmerná konzumácia môže následne spôsobiť nadmernú náchylnosť na choroby.

Práve preto je dôležité sa vyvarovať nadmernej konzumácií alkoholu, aby ste mali svoj organizmus vo forme a mohli sa tak dôkladne sústrediť na cvičenie a dôkladne sa mu venovať.

Takže ak patríte medzi tých, ktorí si cez víkend radi dajú napríklad pár pohárov červeného vína alebo kvalitného piva, tak v takom prípade by ste sa tomu mali radšej vyvarovať. Alebo popíjanie v dostatočnej miere obmedziť.

Má pitie alkoholu nejaké pozitíva?

Po prečítaní vyššie spomenutých negatív pitia alkoholu pri cvičení si mnoho z vás pomyslí, že nemá žiadne pozitíva a pri naberaní svalovej hmoty je nutné ho úplne vysadiť. Nie je to však pravda, má i pár pozitívnych stránok, medzi ktoré patria nasledujúce:

  • Alkohol neobsahuje žiadne kyseliny a ani škodlivé látky – napríklad také pivo neobsahuje kyselinu fosforečnú (môže spôsobiť rednutie kostí), čo sa nedá povedať o nealkoholických ochutených nápojoch (napríklad obľúbená Coca-Cola)
  • Alkohol a obsah stopových prvkov – v alkohole sa nachádza draslík, fosfor, horčík a zinok
  • Alkohol v malej miere môže zlepšiť citlivosť na inzulín – jedná sa o dôležitú úlohu pri redukcii hmotnosti

Koľko a aký alkohol môžete vypiť?

Keď si prečítate viacero článkov, dozviete sa, že v každom z nich je uvedený iný údaj. Treba sa riadiť hlavne vašou aktuálnou telesnou hmotnosťou. Je samozrejmé, že žena, ktorá má 50 kilogramov znesie oveľa menej, ako kulturista, ktorý má hmotnosť viac ako sto kilogramov.

Biele a červené víno

Všeobecne platí pravidlo, že na jeden kilogram telesnej hmotnosti by sa malo prijať maximálne 5 gramov alkoholu. V takomto prípade nenastane neželané ochabnutie svalstva či enormný nárast tuku.

Teraz je však na rade správna otázka, ktorý alkohol by ste mali uprednostniť. Ideálne bude, ak siahnete po bielom víne, pretože to má jednak  nižšie percentá alkoholu v porovnaní s tvrdým alkoholom a navyše má i menej kalórií. Vyhnúť by ste sa mali rôznym sladeným miešaným drinkom, ktoré sú nabité vysokým obsahom cukru.

Kedy je vhodná doba piť alkohol?

Veľmi dobrou otázkou je, kedy je pri naberaní svalovej hmoty vhodné a kedy nie je vhodné piť alkohol. Konzumácia alkoholu pred akýmkoľvek tréningom je veľmi zlý nápad. Dôvod je celkom jednoduchý. Ako vyššie spomínam, alkohol dehydruje a tým pádom má nie príliš dobrý vplyv na vašu koncentráciu.

Po docvičení by ste sa tiež mali vyhnúť konzumácií alkoholu. Nielenže alkohol obsahuje veľa cukru a kalórií, ale jeho obsah v organizme vplýva na regeneráciu svalstva (pozastaví ho), čím sa nedosiahne želaný nárast svalovej hmoty.

Pohár a fľaša červeného vína

A čo teda z toho vyplýva? Že najvhodnejší čas na pitie alkoholu pri cvičení je vo večerných hodinách. Teda v prípade, ak necvičíte večer. Pozor však na zvýšenú konzumáciu alkoholu, ktorá môže uškodiť. Jedno pivo alebo pohár vína vám sem-tam neuškodí.

Čo z toho všetkého vyplýva? Jednoznačne alkohol a cvičenie k sebe nepatria. Ak túžite dosiahnuť maximálne výsledky pri naberaní svalovej hmoty a pálení tuku, v takom prípade bude lepšie, ak sa alkoholu vzdáte.

V závere chcem zdôrazniť, že pri cvičení platí, že všetko s mierou. Je pravda, že z času na čas nikomu neuškodí, ak si dá nejaký ten alkohol, napríklad pohár vína alebo piva. Treba však zdôrazniť, aby sa to nestalo akýmsi večerným, a teda pravidelným rituálom.