Arašidové maslo je pre niekoho obľúbenou pochúťkou, niektorí mu na chuť nikdy neprišli a sú aj takí, ktorí ho ešte nikdy neochutnali.

Ja mám dve skúsenosti s arašidovým maslom – jednu zlú a druhú dobrú. V prvom prípade som nedbala na zloženie arašidového masla a popravde, dlhý čas som ho viac nejedla. Chuť mi vôbec nepasovala a viac by som ju pripísala zlej pachuti ako chuti – boli v ňom cítiť umelé zložky a kadečo ďalšie. Zhrniem to tak, že jednoducho som ho ochutnala a neprišla som si na svoje.

Po dlhej dobe som však arašidovému maslu dala opäť šancu, no z predošlej skúsenosti som si čo to o ňom naštudovala a pri kúpe som dbala na jeho zloženie. A tento krok bol veľmi správny, pretože som ochutnala skutočne špecifickú a nepoznanú chuť arašidového masla.

Arašidové maslo a jahody

V tomto článku sa dozviete zaujímavé informácie o arašidovom masle. Okrem toho zistíte odpoveď na otázku, či je arašidové maslo zdravé. Navyše sa dozviete, aké sú výhody a nevýhody jeho konzumácie, ale aj to, koľko ho môžete zjesť a podľa čoho si vybrať to správne arašidové maslo.

Aké existujú varianty arašidového masla?

Čo sa týka samotnej chuti, tak arašidové maslo môžete nájsť v dvoch verziách  – buď slané alebo sladké. Slané je ideálne ako prísada do zeleninových a ázijských pokrmov. Sladké arašidové maslo je vhodné ako nátierka, perfektnú chuť dodá rannej ovsenej kaši a je ideálne aj do dezertov.

Okrem chuti je možné zdravé arašidové maslo rozlíšiť  podľa konzistencie. Existujú dva druhy arašidového masla:

  • Jemné arašidové maslo (Smooth) – tento typ masla má jemnú krémovú konzistenciu. Pri jedení v ňom nezacítiš žiadne kúsky arašidov. Je ideálne napríklad do nápojov a smoothie, nátierok a rovnako aj na prípravu zmrzliny
  • Arašidové maslo s kúskami (Crunchy) – tento typ arašidového masla spoznáte celkom jednoducho. Nachádzajú sa v ňom chrumkavé malé kúsky arašidov. Je ideálne na prípravu fitness tyčiniek a ďalších koláčov

Výhody konzumácie arašidového masla

Arašidové maslo patrí medzi zdravšie pochúťky a navyše sa pri výrobe nešetrí ani výživnými látkami. Obsahuje bielkoviny, vitamíny, minerálne látky a mnoho ďalšieho. Samozrejme nesmiem zabudnúť spomenúť, že v zložení sa nachádzajú aj tuky. Je to celkom pochopiteľné, keďže sa arašidové maslo vyrába z arašidov.

Po týchto informáciách už asi tušíte, že konzumácia arašidového masla poskytuje niekoľko výhod. Pozrite sa však podrobnejšie na každú z nich.

Arašidové maslo je perfektným zdrojom zdravých tukov

Mnoho ľudí si myslí, že keď budú pravidelne konzumovať arašidové maslo, tak zaručene priberú. Samozrejme tí, ktorí ho jedia na “kilá“, tak tí sa nemôžu čudovať, ak sa im číslo na váhe zvýši. Pokiaľ však občasne budete jesť arašidové maslo v zdravej miere, potom robíte dobre.

Arašidové maslo a banán

Arašidové maslo je síce plné tukov, ale v prevahe sú zdravé tuky nad tými nezdravými. To znamená, že táto arašidová pochúťka je perfektným zdrojom zdravých tukov. A ten, kto sa aspoň troch vyzná, tak vie, že tuky a obzvlášť tie zdravé sú vhodné pre správne fungovanie organizmu.

Arašidové maslo je nabité bielkovinami a nechýba ani vláknina

Bielkoviny potrebuje každý organizmus a obzvlášť sú vhodné pre tých, ktorí sa snažia budovať svoje svalstvo. Okrem toho sú vhodné aj pre ľudí, ktorí držia diétu.

Potraviny, ktoré obsahujú bielkoviny vás dostatočne zasýtia a vy tak po najedení nebudete cítiť hlad. Arašidové maslo má dostatok bielkovín, takže sa nemusíte báť, že budete rýchlo hladní. Zasýti vás na dostatočne dlhú dobu.

Nielen bielkoviny, ale aj vláknina sú perfektnými pomocníkmi v boji proti hladovaniu. Vláknina sa postará o zdravé trávenie. Stačí konzumovať denne dve lyžice arašidového masla a vy si tak do organizmu doplníte približne 7 – 8 gramov bielkovín a 2 gramy vlákniny.

Arašidové maslo je výborným zdrojom draslíka

Arašidové maslo obsahuje minerálnu látku draslík, vďaka ktorému sa v tele správne udržiava voda. Draslík  je minerál, ktorý je nápomocný pre správnu funkciu nervového systému, svalstva a postará sa aj o udržanie normálneho krvného tlaku. Okrem toho dbá na správny pomer minerálov v ľudskom organizme.

Niet pochýb o tom, že ľudia, ktorí majú v strave dostatočný príjem draslíka, tak majú menšie riziko vzniku mŕtvice, srdcových ochorení a problémov s vysokým krvným tlakom.

Arašidové maslo je nabité vitamínmi a živinami

Okrem vyššie spomínaných zložiek, obsahuje i ďalšie veľmi významné živiny a vitamíny. Arašidové maslo obsahuje silný antioxidant – vitamín E, ktorý je nápomocný pre správnu funkciu nervového systému. Táto arašidová pochúťka má v sebe i ďalšie vitamíny ako B1, B3 a B6. Vitamín B6 je nápomocný pre podporu imunity.

Okrem vitamínov sa v ňom nachádza aj kyselina listová, fosfor a koenzým Q10 (potrebný pre metabolizmus). A v neposlednom rade obsahuje i horčík, ktorý je potrebný pre zdravé svaly a pevné kosti.

Arašidové maslo poskytuje dostatok energie

Okrem vyššie spomínaných zdravých tukov, bielkovín, vitamínov a minerálnych látok obsahuje arašidové maslo aj kalórie. Práve preto je dôležité dbať na striedmejšiu konzumáciu tejto arašidovej pochúťky.

Arašidy a maslo

Vďaka obsiahnutým kalóriám získate množstvo energie. Viacerí výživoví poradcovia radia konzumovať arašidové maslo práve na raňajky alebo v doobedňajších hodinách, vďaka čomu získate dostatok energie na celý deň.

Arašidové maslo má všestranné využitie

Arašidové maslo je ideálne do varenia a rovnako aj do pečenia. Využiteľnosť nájde jednak v teplej kuchyni ako aj v tej studenej. Možnostiam sa medze nekladú – arašidové maslo je ideálne do sladkých i slaných jedál.

Nevýhody konzumácie arašidového masla

Konzumácia arašidového masla poskytuje množstvo vyššie spomínaných výhod, na druhej strane však má aj nejaké tie nevýhody. Aké nevýhody to sú?

  • Arašidy sú veľmi silným alergénom – mnoho ľudí je alergických na arašidy (deti i dospelí). V prípade, ak viete, že máte na ne alergiu, tak sa neodporúča, aby ste arašidové maslo konzumovali. Ak však neviete, že máte alergiu a spozorujete rôzne reakcie či príznaky po zjedení arašidového masla, taktiež ho radšej nekonzumujte. Medzi takéto príznaky alergie patrí napríklad svrbenie a začervenanie pokožky, zažívacie ťažkosti, opuch hrdla, ťažkosti s dýchaním, závraty či strata vedomia.
  • Arašidy napádajú plesne – ak nedbáte na správne skladovanie arašidov, tak sa môže stať, že ich napadnú plesne. Najčastejšie sa jedná o nepražené arašidy, ktoré je dôležité skladovať pri teplote nižšej ako 6°C. Ak si vyrábate domáce arašidové maslo, dbajte na správne skladovanie arašidov, z ktorých maslo vytvoríte
  • Arašidové maslo nie je vhodné pre ľudí s arachibutyrofóbiou – v preklade to znamená fóbia z arašidového masla. Ľudia, ktorí trpia touto fóbiou si myslia, že sa im pri konzumácií arašidové maslo prilepí na podnebie. Ak máte túto fóbiu, taktiež sa odporúča arašidové maslo nekonzumovať
  • Arašidy môžu spôsobiť celiakiu alebo Crohnovu chorobu – arašidy obsahujú tzv. lektíny (bielkovinové štruktúry), ktoré sú ťažko stráviteľné a dokonca môžu byť aj toxické. Lektíny môžu spôsobiť celý rad ochorení ako napríklad celiakiu alebo Crohnovu chorobu (chronické zápalové ochorenie tráviaceho traktu)

Koľko arašidového masla môžete zjesť?

Faktom ostáva, že arašidové maslo obsahuje prevažne tuk. Treba však zdôrazniť, že sa jedná o zdravé tuky, ktoré sú pre správnu funkciu organizmu dôležité. A rovnako to platí aj pri diéte, pretože vtedy sú zdravé tuky obzvlášť dôležité.

Koľko teda môžete zjesť arašidového masla? Hneď upozorním, že každodenná konzumácia nie je vhodná. Ako sa hovorí, všetkého veľa škodí. Takže pri arašidovom masle platí, že všetko s mierou.

Natreté arašidové maslo

Ideálne, keď si na raňajky sem-tam doprajete aspoň jednu, maximálne dve polievkové lyžice kvalitného arašidového masla. Môžete ho len tak zjesť, prípadne si ho môžete vmiešať do vločiek či ovsenej kaše. Ak máte na raňajky napríklad palacinky alebo lievance, tak arašidové maslo je ideálnou náhradou za nezdravú Nutellu. Hodí sa tiež ako prísada do proteínových koktailov či do rôznych receptov – kvalitné arašidové maslo je vhodné pri varení i pečení.

Aké by malo byť ideálne arašidové maslo?

Arašidové maslo kúpite takmer kdekoľvek – v potravinách, supermarketoch, bio obchodoch a taktiež aj na internete. Ako však vybrať skutočne zdravé arašidové maslo? Dôležité je dbať na správny obsah zloženia.

Kvalitné arašidové maslo by malo byť len z čistých arašidov. Takže ideálne arašidové maslo by malo obsahovať 100% arašidov, ktoré sú rozmixované na hutnejšiu konzistenciu, akoby na kašu.

Ak však nájdete v zložení 98% arašidov a zvyšné dve percentá sú cukor alebo soľ (pri cukre je ideálne, ak sa jedná o kokosový cukor alebo trstinový), tak v tomto prípade sa taktiež jedná o kvalitné a zdravé arašidové maslo. Tieto dve zložky (cukor a soľ) by však nemali v zložení presahovať viac ako 2%.

V obchodoch nájdete arašidové maslá s rôznymi príchuťami či nízkotučné verzie. V tomto prípade je dôležité zbystriť pozornosť. Ak sú napríklad nízkotučné verzie, tak je viac ako isté, že sa do zloženia pridali iné nezdravé zložky, ako cukry či nezdravé stužené olejové tuky a podobne. A čo sa týka arašidového masla s príchuťou, tak tam je v zložení navyše pridaný aj nejaký stabilizátor a taktiež i viac cukru. Zapamätajte si, že zdravé arašidové maslo nemá byť celkom sladké, ale má byť cítiť len mierne sladká chuť.