Na internete nájdete diéty od výmyslu sveta. Napríklad diéta podľa krvných skupín, oddelená strava, dukanova diéta, paleo či rôzne očistné diéty a podobne. Ja sama dosť často narážam na rôznych webových stránkach práve na jednu diétu a je ňou ketogénna diéta.

Zaujala ma, pretože takmer všetci tvrdia, že ak ju budete dodržiavať, tak zaručene schudnete. A práve preto som sa rozhodla o nej pátrať a zistiť o nej čo najviac užitočných informácií.

Ketogénna diéta - mäso

Vraj sa jedná o jednu z najznámejších a aj veľmi účinných diét. Je teda ketogénna diéta v skutočnosti naozaj taká účinná? V tomto článku sa dozviete, čo je ketogénna diéta, aké sú jej výhody a nevýhody. Okrem toho sa dozviete aj to, pre koho je určená a kto by sa jej mal veľkým oblúkom vyhnúť.

Čo je ketogénna diéta?

Ketogénna diéta sa zaraďuje medzi nízko-sacharidové diéty. Jedná sa o spôsob stravovania,  pri ktorom sú základom jedálnička potraviny, ktoré obsahujú vysoký obsah tukov. Čo sa týka potravín s obsahom sacharidov, tých v tejto diéte je len veľmi malé množstvo. Podiel príjmu stravy je nasledovný:

  • Tuky tvoria zhruba 70 – 75% príjmu potravy
  • Sacharidy maximálne 5%
  • Bielkoviny tvoria zvyšné percentá

Ak by to ešte niekomu nebolo jasné, tak v jednoduchosti sa jedná o spôsob stravovania, kedy je nutné znížiť príjem sacharidov a nahradiť ich tukmi.

Čo je ketóza?

Pri ketogénnej diéte sa určite stretnete aj s pojmom ketóza. Jedná sa o metabolický jav, pri ktorom organizmus prestane štiepiť sacharidy na energiu a namiesto nich využíva tuky.

Keď ľudské telo začne využívať tuky ako zdroj energie, dostane sa do spomínaného stavu ketózy a následne prejde viacerými metabolickými zmenami. Celou podstatou je tvorba organických zlúčenín, ketónov, ktoré nahrádzajú cukry.

Jedálniček pri ketogénnej diéte

Mnohých z vás určite zaujíma, ktoré potraviny konzumovať pri ketogénnej diéte a ktoré sú zakázané. Ako som spomínala vyššie, tak základ prijímanej potravy pri ketogénnej diéte tvoria hlavne tuky a bielkoviny. Preto každodenná ketogénna strava by sa mala skladať z nasledujúcich potravín:

  • Mäso – kuracie a morčacie mäso, červené mäso, slanina, párky, šunka…
  • Ryby – losos, makrela, pstruh či tuniak
  • Syry – mozzarella, cheadar, syr s modrou plesňou, kozí syr a iné
  • Oleje –  olivový olej (najlepšie extra panenský), kokosový olej, olej z avokáda
  • Mlieko, tvaroh, smotana, cottage  cheese, maslo (100%-né, arašidové…), vajcia
  • Zelenina – avokádo, brokolica, baklažán, cesnak, cibuľa, karfiol, listová zelenina, paradajky, paprika, pažítka,  špargľa, špenát, uhorky, zeler
  • Orechy – arašidy,mandle, pekanové orechy, vlašské orechy
  • Semená – chia seminka, ľanové, sezamové, tekvicové
  • Soľ, korenie a bylinky (čerstvé)
Steak

Na druhej strane, určite sa vyhnite potravinám, ktoré sú bohaté na sacharidy. Ak sa ich však nedokážete celkom vzdať, tak ich aspoň vo väčšej miere obmedzte. Medzi tieto potraviny patria hlavne:

  • Strukoviny – cícer, fazuľa, hrach, šošovica
  • Ovocie – takmer všetky druhy, okrem malého ovocia (napríklad jahody alebo ríbezle)
  • Koreňová zelenina a hľuzy – batáty, zemiaky, mrkva či paštrnák
  • Alkoholické nápoje – najlepšie vôbec nekonzumovať alkohol
  • Sladké potraviny – sladkosti, zákusky, koláče, zmrzlina a iné
  • Nápoje – sladené nápoje, ovocné šťavy
  • Cestoviny, cereálie, pšenica, ryža
  • Pečivo a chlieb

Výhody ketogénnej diety

Po prehľadaní internetu narazíte na rôzne články ako napríklad ketogénna diéta skúsenosti, mýty a fakty o tejto diéte a podobne. Po overení všetkých informácií som došla k záveru, že ketogénna diéta poskytuje množstvo pozitívnych výhod a má vplyv na niektoré typy ochorení. Medzi najznámejšie výhody tejto diéty zaraďujeme nasledovné:

  • Má vplyv na chudnutie – keď ľudské telo nepremieňa cukry na energiu a začne štiepiť tuk, tak výsledkom bude úbytok na hmotnosti a navyše vo veľmi krátkom čase. Je však účinná len z krátkodobého hľadiska. Z dlhodobého hľadiska však môže byť pre vaše zdravie škodlivá
  • Pomáha pri liečení epilepsie – táto diéta sa používa pri liečení epilepsie. Nedokáže toto ochorenie vyliečiť, ale pomáha zmierňovať jej príznaky a znižuje počet záchvatov
  • Vplýva na cukrovku typu 2 – odbúrava nadbytočný tuk, ktorý vplýva na cukrovku typu 2
  • Zmierňuje prejavy Alzheimerovej a Parkisonovej choroby
  • Znižuje vznik kardiovaskulárnych ochorení – ketogénna diéta znižuje riziko vzniku kardiovaskulárnych ochorení (znižuje krvný tlak a hladinu krvného cukru, znižuje hladinu LDL cholesterolu a zvyšuje hladinu HDL cholesterolu..)
  • Pomáha pri liečbe nádorových ochorení – ketogénna diéta má pozitívny vplyv pri liečbe nádorových ochorení  a okrem toho napomáha tieto choroby spomaliť
  • Pomáha zmierniť akné

Nevýhody ketogénnej diéty

Pri každej diéte sa stretnete s pozitívnymi výhodami, ale aj negatívnymi. Tento spôsob stravovania môže mať negatívny dopad na zdravie človeka, čiže môže spôsobiť a navodiť rôzne vedľajšie účinky.

Ketogénna diéta môže spôsobiť niekoľko nepríjemných rizík ako napríklad:

  • Strata svalovej hmoty – keď je organizmus v stave ketózy, stráca sacharidy zo svalov, čím sa stráca svalová hmota
  • Nepríjemný pach z úst – tento vedľajší účinok pretrváva počas celej doby držania ketogénnej diéty a vzniká, pretože ketóny sa vylučujú dychom a močom
  • Zápcha – nedostatok vlákniny v strave spôsobuje zápchu
  • Ketogénna chrípka – ak sa telo po nejakom čase nedokáže dostať zo stavu ketózy,  môže sa dostaviť ketogénna chrípka (podobná bežnej chrípke). Príznakmi sú horúčka, bolesť hlavy a únava, zvracanie a iné
  • Absencia minerálov a vitamínov – v ovocí a zelenine sa nachádza množstvo minerálov a vitamínov a práve ketogénna diéta zakazuje mnoho týchto potravín, takže pochopiteľne je vedľajším účinkom tejto diéty absencia vitamínov a minerálov
  • Nepravidelný menštruačný cyklus – ak žena nekonzumuje dostatok sacharidov, môže mať nepravidelný menštruačný cyklus
  • Riziko pre tehotné a dojčiace ženy – táto diéta nie je vhodná pre tehotné a dojčiace ženy. Dôvodom je nízky príjem sacharidov, pričom ich nedostatok vplýva na zdravie dieťaťa
Zelenina, vajcia a šampióny

Jednou z najhlavnejších nevýhod ketogénnej diéty je nízky príjem vitamínov. Dobrou správou však je, že deficit príjmu vitamínov je možné kompenzovať pomocou rôznych prípravkov. Môžete vyskúšať napríklad prípravok Multivitamín Vitality complex od výrobcu GymBeam, ktorý v sebe ukrýva súbor minerálov, vitamínov a antioxidantov.

Tak, ako pri všetkých druhoch stravovania, tak i v prípade ketogénnej diéty platí, že všetkého veľa škodí. Preto ak sa rozhodnete pre tento typ diéty a dostavia sa nejaké vedľajšie účinky, ktoré vám nebudú príjemné, v takom prípade je dobré sa vrátiť k bežnému štýlu stravovania, ktoré by malo byt bohaté na vitamíny a minerály.

Pre koho je vhodná a kto by sa mal ketogénnej diéte vyhnúť

Na mieste je otázka, pre koho je teda táto diéta určená. Z vyššie uvedených informácií o ketogénnej diéte vyplýva, že je vhodná pre nasledujúcich ľudí:

  • Pre ľudí, ktorí chcú v krátkej dobe schudnúť
  • Pre ľudí s cukrovkou typu 2 – je dôležité, aby ste to konzultovali s vašim lekárom
  • Pre ľudí, ktorí trpia epilepsiou – taktiež sa radšej poraďte so svojim ošetrujúcim lekárom

Tak ako každá diéta, tak i ketogénna nie je vhodná pre každého. Existuje časť ľudí, ktorí by sa jej rozhodne mali vyhnúť. Medzi nich patria:

  • Tehotné a dojčiace matky
  • Ženy, ktoré nemajú pravidelný menštruačný cyklus
  • Aktívni športovci (môže vplývať na stratu svalstva)
  • Pre ľudí, ktorí si chcú vybudovať svalovú hmotu

Na záver chcem upozorniť, aby ste si veľmi dobre premysleli či sa pustíte do ketogénnej diéty. Môže sa stať, že váš organizmus zažije šok z nedostatku sacharidov, čo môže viesť k viacerým zdravotným problémom. Okrem toho, ketogénna diéta nie je vhodná na dlhodobé fungovanie, pretože neobsahuje všetky potrebné vitamíny a minerály.