Proteín (respektíve bielkovina) je vysokomolekulárna prírodná látka, ktorá je veľmi dôležitou súčasťou všetkých buniek v tele. Nachádza sa napríklad v krvi, svaloch a kostiach, ale aj v koži a vo vlasoch. Neoddeliteľnou súčasťou je proteín práve preto, lebo ľudské telo ho potrebuje pre regeneráciu tkaniva, ako aj na jeho vytvorenie.

Proteíny majú množstvo pozitívnych účinkov na organizmus, napríklad:

  • Najzákladnejším účinkom je spomínaná ochrana a obnova svalovej hmoty
  • Sú nevyhnutné pri tvorbe chemických reakcií v ľudskom tele
  • Navyše udržujú i správne pH krvi
  • Starajú sa o tvorbu hormónov
  • Udržiavajú v správnej hladine hormonálnu rovnováhu
  • Majú vplyv na imunitný systém
  • A mnoho iného

Proteín sa skladá z viac ako dvadsiatich druhov aminokyselín, pričom deväť z nich musí byť prijaté z jedla. Dôvodom je, že si ich telo nie je schopné samé vytvoriť. No pravdupovediac, zo stravy či jedla získať proteín nemusí byť až tak jednoduché. Ideálne je preto využiť prípravok v podobe proteínu – tzv. proteín.

Proteín pre ženy- Akyprotein.sk 2

V nasledujúcom článku sa dozviete o proteínoch pre ženy. Dozviete sa tu, prečo je dôležitý proteín pre ženy po cvičení, ale aj to, ako ho užívať a množstvo užitočných informácií.

Potrebujú ženy proteín?

Proteíny by mali byť zahrnuté v každom jednom zdravom jedálničku – či už sa jedná o muža alebo o ženu. Nehovoriac o tom, že v prípade aktívneho života – pri cvičení a chudnutí sú ešte oveľa viac dôležité.

Mnohé ženy si myslia, že v prípade užívania proteínov im narastú extra veľké svaly – podobne, ako je to v prípade mužov. Toto tvrdenie však nie je nijako podložené a navyše ani pravdivé. Tak, ako muži potrebujú pre správnu funkciu organizmu proteíny, tak i pre ženy sú skutočne potrebnými.

Proteín pre ženy pri chudnutí

Veľmi častou otázkou pri chudnutí je, či vôbec ženy potrebujú proteín. A odpoveď je jednoznačne áno –  proteín pre ženy pri chudnutí je veľmi dôležitý.

 Je síce pravdou, že mnoho žien sa bojí prijímať proteíny pri chudnutí, ale tento strach nie je vôbec oprávnený. Ženy sa domnievajú, že v prípade užívania proteínov naberú veľa svalstva a tým pádom aj priberajú na váhe. Toto presvedčenie je však skutočne mylné. Práve proteín v prípade žien podporuje chudnutie, zrýchľuje metabolizmus a navyše má aj nízku energetickú hodnotu.

Proteín pre ženy - Akyprotein.sk

Podiel svalstva pri chudnutí je teda veľmi dôležitým parametrom a práve prijímaním proteínov ich vie každá žena získať. Prečo teda ženy potrebujú pri cvičení proteín? Jednoducho platí, že ak je väčší podiel svalstva v ľudskom organizme, v tom prípade je aj bazálny metabolizmus vyšší, čo znamená, že sa spáli oveľa viac kalórií – v pokojnom režime, teda i v prípade, že aktuálne necvičíte.

Skvelým tipom, ako doplniť do organizmu proteín pre ženy po cvičení, je možnosť siahnuť po Proteín Pure IsoWhey, ktorý je bez tuku, sacharidov, cukru a laktózy – čiže je vhodný aj pre ženy s rôznymi druhmi intoleranciami a alergiami. Výhodou tohto proteínu je, že obsahuje 86%-ný podiel bielkovín. Kúpiť ho môžete od obľúbeného a najmä overeného predajcu, na internetovej stránke gymbeam.sk.

Proteín pre ženy pri silovom tréningu

V prípade silového tréningu žien je proteín obzvlášť nevyhnutným. Dôvodom je, že v prípade silového cvičenia, ako aj intenzívnych tréningov (či akomkoľvek inom druhu cvičenia) sa vo svaloch tvoria trhlinky a rôzne poškodenia, ktoré treba zregenerovať. A práve proteíny sú skvelou pomôckou pri regenerácií svalstva.

Ideálne je siahnuť po takom proteíne, ktorý má okamžitý účinok a dokáže sa veľmi rýchlo vstrebať. Výsledkom bude, že svaly sa nielen zregenerujú, ale i spevnia.

Podľa čoho si vybrať?

Veľmi častou otázkou žien je, podľa čoho si treba proteín vybrať? Alebo ich zaujíma, ktorý je najlepší proteín pre ženy. Existuje však viacero druhov proteínov a každý z nich má svoje plusy i mínusy. Každá žena si musí vedieť sama zhodnotiť a vybrať, čo je pre ňu dôležité a najmä potrebné.

Existuje niekoľko druhov proteínov:

  • Srvátkový proteín – je jedným z najznámejších proteínov, ktorý je určený aj na každodenné užívanie. Okrem toho, že je veľmi obľúbeným, tak veľkou výhodou je, že je aj ľahko dostupný, čo sa týka ceny. Tento typ proteínu je ľahko stráviteľný, čiže je ideálne ho prijímať aj ihneď po cvičení či tréningu.
  • Kazeinový proteín – v porovnaní so srvátkovým proteínom je oveľa hustejší, čiže aj viac zasýti. To znamená, že tento typ proteínu je ideálny v prípade, ak chcete prijať proteín ako náhradu stravy (jedného jedla). Kazeinový proteín sa vstrebáva zhruba 6 hodín, vďaka čomu dodá telu potrebný príjem bielkovín.
  • Vegánsky proteín – už podľa názvu je možné usúdiť, že je vhodný pre vegánov a vegetariánov a bielkoviny pochádzajú čisto z rastlinných zdrojov.  Vegánsky proteín je tvorený napríklad z ryže, quinoi alebo konope. Tento typ proteínu je ideálny aj pre ženy, ktoré trpia rôznymi alergiami napríklad na lepok, mlieko. Aj keď toto nie je živočíšny proteín, i tak má dostatok aminokyselín.

Ako a kedy užívať

V prvom rade je dôležité vedieť, koľko proteínu musí žena prijať. Všeobecne sa používa pravidlo, že 1 gram bielkoviny je potrebný pre 1 kilogram telesnej hmotnosti. Čiže ak má žena svoju váhu 60 kilogramov, tak v takom prípade musí prijať približne 60 gramov proteínu. V prípade, že žena je aktívnejšia, prípadne sa jedná o ženu, ktorá sa venuje silovému tréningu, tak v takom prípade treba dávky výrazne meniť. Ak si však neviete dať rady, koľko proteínu máte prijať, potom skúste nájsť na internete kalkulačku na výpočet správnej dávky bielkovín, ktorá vám to vypočíta.

Proteín pre ženy - Akyprotein.sk 3

A viete jednoznačne odpovedať, že ktorá tekutina je lepšia na zarobenie proteínu – voda či mlieko? Všetko je to vecou chuti. Niekomu chutí viac s mliekom a niekomu zas viac s obyčajnou vodou. Treba si však dávať veľký pozor, preto čím je tučnota mlieka vyššia, tým je i vstrebávanie proteínu horšie.

Častou otázkou je aj to, kedy treba užívať proteín? Ideálne po cvičení či tréningu (alebo inej fyzickej záťaži). Dôvodom je, že v prípade ak telu nedodáte dostatok bielkovín, tak v takom prípade začne siahať na svaly. Mnohé ženy sa vyhovárajú, že po tréningu nestíhajú doplniť zásoby bielkovín. V tomto prípade je dobré siahnuť po kazeínovom proteíne – ja osobne mám veľmi dobrú skúsenosť s proteínom Perfect Line Perfect CASEIN – Amarok Nutrition, ktorý sa postupne uvoľňuje a navyše sa postará o regeneráciu svalov počas noci. Kúpiť ho môžete na internetovej stránke protein.sk.