Proteínové tyčinky sú perfektným zdrojom bielkovín a v súčasnosti sa tešia veľkej obľube. Patria k najviac vyhľadávaným výživovým doplnkom. Dôvodom je, že dodávajú ľudskému organizmu potrebnú energiu, sú nápomocné pri budovaní svalstva taktiež chránia svalové tkanivo. Vyhľadávajú ich nielen vrcholoví športovci, ale aj aktívni či bežní ľudia.

Nepoznám človeka, ktorý by aspoň raz v živote neochutnal proteínovú tyčinku. A to bez ohľadu na to, či cvičí alebo nie. Sem-tam si ju aj ja sama doprajem, najmä v prípade, keď docvičím a nestíham si hneď pripraviť a skonzumovať jedlo. Jedná sa však len o výnimočné prípady.

Otázkou je – Sú proteínové tyčinky tak nevyhnutné, ako sú prezentované? Odpoveď je jednoduchá – proteínové tyčinky vlastne nie sú vôbec nevyhnutné. Sú ideálne iba na spestrenie stravy alebo v prípade, ak máte chuť na niečo sladké. Určite by nemali tvoriť základ kvalitnej a výživnej stravy.

Vo fitness svete je táto sladká dobrota mnohými odporúčaná a inými zatracovaná. Kde je pravda? V tomto článku sa dozviete odpoveď na to, či je vhodné konzumovať proteínové tyčinky alebo nie.

Dávajte si pozor na zloženie proteínových tyčiniek

Mnoho proteínových tyčiniek má toľko cukru, ako bežné sladkosti a v niektorých prípadoch i viac. Mnoho ľudí si teda myslí, že ak si dá “zdravú“ proteínovú tyčinku, tak nepriberie a ani si neuškodí. Ale nie je proteínová tyčinka ako proteínová tyčinka.

Nie každá proteínová tyčinka je zdravá. Obzvlášť lákavé sú proteínové tyčinky, ktoré majú úžasné marketingové slogany či perfektný dizajn obalu. Sú však takéto tyčinky skutočné zdravé? Možno vás teraz sklamem, ale dobrá reklama či dizajn tyčinky nemusí znamenať i dobrú kvalitu.

Proteínové tyčinky

Ak chcete konzumovať kvalitné proteínové tyčinky, v takom prípade je dôležité sledovať ich zloženie. Tu platí najzákladnejšie pravidlo – čím menej ingrediencií obsahuje proteínová tyčinka, tým je zdravšia. Treba však pozerať na konkrétne zložky, z ktorých sa proteínová tyčinka skladá.

V prvom rade chcem upozorniť, že je veľmi dôležité, v akom poradí sú jednotlivé zložky napísané v zložení. Pýtate sa prečo? Pretože na prvých miestach sa nachádzajú také zložky, ktoré majú najväčší podiel v produkte a ďalšie uvádzané zložky sú v menšom zložení. To znamená, že ak je v jednej proteínovej tyčinke na prvom mieste v zložení nejaký druh sacharidu (napríklad cukor, poleva, sirup alebo nejaký škrob) a v druhej je na prvom mieste bielkovina, tak potom druhá tyčinka je tou správnou voľbou.

Ideálna proteínová tyčinka je teda taká, v ktorej ja v zložení na prvom mieste nejaký druh bielkoviny (ideálne kombinácia viacerých), ako napríklad srvátkový koncentrát, mliečny koncentrát alebo kazeín. Na druhom  mieste v zložení proteínovej tyčinky by ste mali hľadať vlákninu alebo MCT tuky.

Kvalitná tyčinka neobsahuje cukry, sirupy a ani stužené tuky

Vyššie som spomínala zložky, ktoré by mali byť v proteínových tyčinkách zastúpené vo väčšej miere. Teraz spomeniem tie “zlé“ zložky, ktoré by proteínové tyčinky rozhodne obsahovať nemali.

Medzi tieto zložky patria cukry, sirupy a stužené tuky. Čo sa týka cukru, tak skutočne kvalitná proteínová tyčinka by ho nemala obsahovať. Rovnako by sa v zložení nemal nachádzať fruktózový sirup a ani glukózovo – fruktózový sirup. A ak nájdete v zložení palmitový tuk alebo stužené rastlinné tuky, v takom prípade sa nejedná o kvalitnú proteínovú tyčinku.

To, čo by mala a nemala proteínová tyčinka obsahovať už viete. Ale čo v prípade, ak sa v nej nenachádzajú len tie dobré zložky? Netreba hneď stresovať, pretože ak by ste aj našli nejaký podiel vyššie spomínaných “zlých“ zložiek, určite by sa mali nachádzať v zložení na posledných miestach. V takom prípade si s pokojným svedomím môžete občasne dopriať tento druh proteínovej tyčinky.

Akú sú výhody proteínových tyčiniek?

Veľkou výhodou proteínových tyčiniek je, že sú skvelým zdrojom proteínu. To znamená, že v prípade konzumácie dodajú organizmu proteín, ktorý telo aktuálne potrebuje. Navyše zaručujú pohodlie, pretože ich môžete mať neustále pri sebe, nech sa nachádzate kdekoľvek.

Ďalšou z výhod je ich trvanlivosť. Proteínové tyčinky majú dlhšiu dobu trvanlivosti, takže sa nepokazia tak rýchlo ako napríklad ovocie alebo iný druh čerstvého snacku. Kúpiť ich môžete takmer v každom jednom obchode, takže nebude problém s ich dostupnosťou, čo je jednou z ďalších výhod.

Pri cvičení sú proteínové tyčinky perfektnou voľbou, pretože sa postarajú o doplnenie energie a podieľajú sa na raste svalov.  Takisto umožňujú prehľad o kalóriách, pretože v zložení každej proteínovej tyčinky nájdete, koľko kalórií proteínová tyčinka obsahuje.

Akú sú nevýhody proteínových tyčiniek?

Proteínové tyčinky majú aj svoje nevýhodné stránky. Napríklad, ak ich konzumujete pravidelne, napríklad len štyri či päťkrát do týždňa, tak výdavky nie sú zanedbateľné. Jedna kvalitná proteínová tyčinka stojí v pomere okolo dvoch eur a keď si to spolu prepočítame (5 x 2€ = 10€ – toto je suma za jeden týždeň a krát 4, čiže 10€ x 4 = 40€ – toto je suma za jeden mesiac), tak to nie je málo peňazí.

Ľudia, ktorí si myslia, že schudnú, ak budú namiesto sladkostí konzumovať proteínové tyčinky, majú mylnú predstavu. Ak skonzumujete proteínovú tyčinku a nebudete cvičiť, tak to neznamená, že schudnete na váhe. Cvičiť musíte tak či tak – či konzumujete proteínovú tyčinku alebo nie.

Pravdou je, že proteínová tyčinka má celý rad živín, ale okrem nich môže obsahovať aj rôzne cukry (a väčšinou ich aj obsahuje), čo je veľká nevýhoda. Dôvodom je, aby chuť proteínových tyčiniek bola lepšia.

Čím menej zložiek, tým sú proteínové tyčinky zdravšie

Keď si to tak všetko zhrnieme, tak nezabúdajte, že niekedy je menej viac. Takže čím menej zložiek sa nachádza v zložení proteínovej tyčinky, tým je tyčinka zdravšia. Okrem toho však treba dbať na to, aby sa na prvom mieste v zložení nachádzala bielkovina a na druhom mieste nejaký druh vlákniny alebo MTC tuky.

Domáce proteínové tyčinky

Z mojej osobnej skúsenosti môžem odporučiť tyčinku Wellness Bar od firmy Kompava. Táto proteínová tyčinka je vyrobená s dôrazom na zloženie, maximálnu funkčnosť a efektívnosť. Mne chutí konkrétne príchuť čokoláda, ale k dispozícií je aj príchuť vanilka.

Príchuť čokoláda má nasledovné zloženie:

Bielkovinová zmes 32 % (srvátkový bielkovinový koncentrát, sušený vaječný izolát, mliečny bielkovinový koncentrát), zahusťovadlo polydextróza (vláknina), oligofruktóza (vláknina), drvené mandle 11 %, zvlhčovadlo glycerol, mandľový olej , čokoláda 4,5 % (kakaová hmota, cukor, kakaové maslo, emulgátor sójový lecitín, aróma), kokosový tuk, kakaový prášok (22 %-ný), MCT tuk, soľ, aróma, regulátor kyslosti kyselina mliečna, sladidlo glykozidy steviolu, antioxidant vitamín E.

Táto proteínová tyčinka má priam ukážkové zloženie, pretože sa v nej na prvom mieste nachádza bielkovinová zmes.

S konzumáciou proteínových tyčiniek to netreba preháňať

Na záver chcem upozorniť, že s konzumáciou proteínových tyčiniek to netreba preháňať. Sú ideálne v prípade, ak nemáte po ruke iný zdroj bielkovín. Samozrejme, všetko s mierou. Proteínové tyčinky nie sú vhodné na každodennú konzumáciu. Odporúčajú sa pridať do jedálnička len ako občasné spestrenie či zahnanie chuti na sladké.

Aby ste siahli po správnej proteínovej tyčinke, je dôležité čítať jej zloženie. Vo všeobecnosti platí, že čím menej zložiek obsahuje, tak tým je zdravšia. Ak sa v zložení nachádzajú zložky, ktoré nepoznáte, pravdepodobne nebudú z tých “dobrých“ proteínových tyčiniek.

Ak vás nebaví čítať zloženie jednotlivých proteínových tyčiniek, potom odporúčam, aby ste si ich spravili doma. Budete vedieť, čo do nich dáte a nemusíte sa tak báť nezdravých verzií proteínových tyčiniek.