V tomto článku by som vám chcel poradiť ako si vybrať kvalitný srvátkový proteín. Budem predpokladať, že si chcete vybrať srvátkový proteín a nepôjdete do žiadneho kazeínového, hrachového, sójového proteínu a pod. Srvátkové proteíny sa v podstate delia na srvátkový proteínový koncentrát, srvátkový proteínový izolát (izolát srvátkového proteínu) a srvátkový proteínový hydrolyzát (hydrolyzát srvátkového proteínu). Poďme sa teraz spolu pozrieť na tieto jednotlivé typy.

Srvátkový proteínový koncetrát WPC

Srvátkový proteínový koncentrát je najpoužívanejšia a najpredávanejšia forma srvátkového proteínu. Odhadom sa jedná o 90% proteínových produktov dostupných na trhu. Zo všetkých 3 foriem sa považuje za najmenej kvalitný typ srvátkového proteínu.

Srvátkové koncentráty sa vyrábajú technologickým postupom ultrafiltrácie. Srvátka sa počas tohto procesu denaturuje a stráca na kvalite. Následne sa upravuje a suší pri vyššej teplote, ako v prípade izolátu. Preto má koncentrát nižšiu biologickú hodnotu ako izolát alebo hydrolyzát.

Tento typ sa vyznačuje nižším množstvom bielkovín (65-80%) a vyšším množstvom sacharidov a laktózy ako zvyšné 2 typy srvátkového proteínu. Keďže obsahuje vyšší pomer sacharidov je vhodnejší skôr do objemovej fázy, pri ktorej si športovec môže dovoliť nabrať aj nejaký ten kilogram tuku.

Z uvedených 3 typov sa koncentrát trávi najpomalšie, najčastejšie okolo 2-3 hodín. Kvôli vyššiemu obsahu laktózy nie je veľmi vhodný ani pre ľudí, ktorí trpia laktózovou intoleranciou. Na druhej strane je vďaka vyššiemu množstvu cukrov najchutnejší a spravidla má dobrú rozpustnosť.

Výhodou proteínového koncentrátu je aj nižšia cena ako u zvyšných 2 typov. Preto v prípade, ak máte hlboko do vrecka, tak koncentrát bude pre vás tou najlepšou alternatívou.

Príkladom srvátkového koncentrátu je TrueWhey protein od firmy GymBeam.

TrueWhey Portein - srvátkový koncentrát

 

Výhody srvátkového koncentrátu:

  • dobrá rozpustnosť a chuť
  • pomerne vysoký podiel bielkovín (65-80%)
  • nižšia cena
  • najpredávanejší typ proteínu

Nevýhody srvátkového koncentrátu:

  • vyšší obsah laktózy (nevhodný pre ľudí s laktózovou intoleranciou)
  • vyšší obsah sacharidov
  • pomalšia stráviteľnosť

Srvátkový proteínový izolát WPI

Srvátkový proteínový izolát WPI je považovaný za najčistejšiu formu srvátkového proteínu, ktorá obsahuje minimálny podiel laktózy, sacharidov a tukov. Na rozdiel od koncentrátu obsahuje vyšší podiel bielkovín (85-95%) a rozvetvených aminokyselín BCAA.

Izolát sa vyrába dvomi spôsobmi, a to konkrétne mikrofiltráciou alebo iónovou výmenou. Sú to práve tieto spôsoby výroby, ktoré zabezpečujú to, že izolát obsahuje vysoké množstvo bielkovín.

Najkvalitnejší izolát sa vyrába procesom mikrofiltrácie. Tento proces prebieha pri nízkej teplote, normálnom pH a malom tlaku, vďaka čomu sa zachová vysoká biologická kvalita bielkovín a peptidov. Takto vyrobený proteín neprichádza do styku s chemikáliami, a preto zostáva nepoškodený v pôvodnom stave. Vďaka tomu obsahuje viac vápnika a menej sodíka ako izolát vyrobený iónovou výmenou.

Srvátkový izolát s použitím iónovej výmeny sa vyrába z čerstvej sladkej mliekárenskej srvátky. Od tejto srvátky sú proteíny oddelené na základe ich elektrického náboja. Táto extrakcia funguje za prítomnosti dvoch chemických činidiel a to kyseliny chlorovodíkovej a hydroxidu sodného. Použitie týchto činidiel spôsobuje to, že sa niektoré dôležité aminokyseliny znehodnocujú.

Vďaka vysokému podielu bielkovín a nízkemu množstvu sacharidov a tukov je vhodný najmä do rysovacieho obdobia. Nízky obsah laktózy zas ocenia športovci trpiaci laktózovou intoleranciou. Izolát sa v porovnaní s koncentrátom trávi rýchlejšie. Do organizmu sa začína vstrebávať približne po hodine a ďalšiu hodinu trvá jeho trávenie. Z toho dôvodu je veľmi vhodné zaradiť ho ihneď po tréningu.

Vysoký podiel bielkovín v srvátkovom izoláte sa odráža aj na jeho cene. Tá je pri tomto type proteínu pomerne vyššia, ale ako všade aj v tomto prípade platí, že za kvalitu si treba priplatiť.

Príkladom srvátkového izolátu je Impact Whey Isolate od firmy Myprotein.

Impact Whey Isolate - srvátkový izolát

Výhody srvátkového izolátu:

  • vysoký obsah bielkovín 85-95% a rozvetvených aminokyselín BCAA
  • rýchla vstrebateľnosť a stráviteľnosť
  • nízky obsah laktózy, sacharidov a tukov
  • vhodný aj pre ľudí trpiacich laktózovou intoleranciou

Nevýhody srvátkového izolátu:

  • pomerne vyššia cena

Srvátkový proteínový hydrolyzát WPH

Srvátkový hydrolyzát sa všeobecne považuje za najkvalitnejší srvátkový proteín. Tento typ predstavuje najrýchlejšie stráviteľný zdroj srvátkového proteínu, pretože je už vopred enzymaticky predtrávený. Na trhu však málokedy nájdete samotný hydrolyzát, väčšinou sa vyskytuje v kombinácií so srvátkovým izolátom a/alebo koncentrátom.

Hydrolyzát sa vyrába enzymatickým rozštiepením peptidických väzieb. Výsledkom tohto štiepenia sú cielené alebo náhodné peptidy, čo sú vlastné menšie proteínové molekuly. Vďaka tomuto štiepeniu je jeho rozklad v tráviacom trakte minimálny a teda je vhodný aj pre ľudí so spomaleným trávením.

Okrem rýchlej stráviteľnosti sa tento proteín vyznačuje aj vysokým obsahom bielkovín (85-95%), aminokyselín BCAA a zároveň nízkym podielom laktózy, sacharidov a tukov. Nevýhodou tohto proteínu je spravidla horká chuť a vysoká cena.

Príkladom srvátkového hydrolyzátu je Diamond Hydrolysed Whey Protein, ktorý vyrába firma Fitness Authority.

Diamond Hydrolysed Whey Protein - srvátkový hydrolyzát

Výhody srvátkového hydrolyzátu:

  • rýchla stráviteľnosť a využiteľnosť (už do niekoľkých minút po užití)
  • nezaťažuje tráviaci trakt
  • vhodný aj pre ľudí so spomalením trávením
  • vysoký obsah bielkovín a aminokyselín BCCA
  • nízky obsah sacharidov, tukov a laktózy

Nevýhody srvátkového hydrolyzátu:

  • vyššia cena
  • horšia chuť

Dúfam, že ste si z tohto článku odniesli cenné informácie, ktoré vám pomôžu vybrať proteín, ktorý bude ideálny pre vaše tréningové ciele. Nezabúdajte, že na trhu sa nachádza veľké množstvo nekvalitných proteínov, a preto by ste mali stále sledovať minimálne spôsob spracovania produktu, ako aj podiel bielkovín, sacharidov a tukov. Ľudia, ktorí trpia alebo v minulosti trpeli rôznymi tráviacimi ťažkosťami by mali sledovať aj rýchlosť vstrebávania a podiel laktózy v danom prípravku.

Nezabúdajte však, že proteíny sú len doplnkom k vašemu snaženiu v posilňovni. Ak sa chcete stále systematicky zlepšovať potrebujete mať v prvom rade v poriadku stravu, musíte dbať na kvalitnú regeneráciu a tvrdo trénovať. Proteínový prípravok je len doplnkom výživy, ktorý vám pomôže vo vašom snažení, ale zázraky určite neurobí.