Zelený čaj, podobne ako káva, je obľúbeným nápojom mnohých ľudí. Najväčšej obľube sa teší najmä v ázijských krajinách ako napríklad v Japonsku a Číne, avšak milovníkov zeleného čaju nájdete aj v Európe.

Čierny a zelený čaj sa vyrába z listov rastliny Camellia sinensis, no to, čo ich od seba odlišuje je proces spracovania listov:

  • Čierny čaj – listy sú plne okysličené
  • Zelený čaj – listy sa pred vysušením ľahko naparujú

Zelený čaj matcha, zelený čaj sencha, sypaný zelený čaj – nech sa jedná o akýkoľvek druh, tak zelený čaj poskytuje pre organizmus množstvo pozitívnych účinkov, ktoré sú známe už niekoľko tisícročí.

Zelený čaj - Akyprotein.sk

Je perfektným zdrojom antioxidantov, čo znamená, že z organizmu vyplavuje škodlivé látky a toxíny. Má porovnateľné priaznivé účinky s kávou či červeným vínom – zelený čaj však neobsahuje alkohol a má nižší kofeín ako samotná káva.

V tomto článku sa dozviete, aké zloženie má zelený čaj, aké sú jeho pozitívne i negatívne účinky a mnoho iného.

Zloženie zeleného čaj

Zloženie zeleného čaju je veľmi bohaté. Nechýbajú veľmi silné antioxidanty, aminokyseliny, vitamíny a minerály a navyše sa v ňom nachádza i kofeín.

Katechíny

Pravý zelený čaj obsahuje antioxidanty polyfenoly. Tie majú viacero podskupín, medzi ktoré patria aj flavonoidy. Existuje množstvo flavonoidov a v zelenom čaji sa nachádzajú prevažne katechíny (flavanoly).

V zelenom čaji sa nachádzajú nasledujúce katechíny:

  • Epigalokatechín -3 – galát (EGCG)
  • Epigalokatechín (EGC)
  • Epikatechín – 3 – galát (ECG) 
  • Epikatechín (EC)

Katechíny spôsobujú charakteristickú chuť zeleného čaju, ktorá je trpká alebo horká a sú zodpovedné aj za typickú vôňu zeleného čaju.

Lístky zeleného čaju

Polyfenoly majú veľmi silné antioxidačné účinky, vďaka čomu je zelený čaj perfektným preventívnym opatrením proti srdcovým chorobám či dokonca rakovine. Polyfenoly pomáhajú udržiavať zdravie kardiovaskulárneho systému, znižujú riziko vzniku rakoviny, znižujú hladinu cholesterolu v krvi, majú antibakteriálny účinok či pomáhajú v boji s nadváhou.

Aminokyselina theanín

Zelený čaj obsahuje aminokyselinu theanín (L-theanín), ktorá má upokojujúce účinky, odbúrava stres, znižuje úzkostné stavy, zlepšuje náladu, okrem toho napomáha k lepšiemu spánku a zlepšuje myseľ i pamäť. Okrem toho, táto aminokyselina posilňuje imunitný systém či dokonca znižuje krvný tlak.

Chuť theanín-u je nasladlá, takže v kombinácií s horkou chuťou katechínov vznikne v zelenom čaji perfektne vyvážená chuť.

Pektín

Ďalšou aminokyselinou, ktorú obsahuje zelený čaj je pektín. Vyskytuje sa v ňom len v malej miere. Jedná sa o prírodnú potravinovú vlákninu, ktorá zvyšuje vstrebávanie vitamínu C a okrem toho i viaže ťažké kovy.

Kofeín

Kofeín je jednou z ďalších zložiek, ktoré obsahujú zelený čaj. V jednej šálke sa nachádza približne 40 – 70 mg kofeínu (v závislosti od výrobcu). V porovnaní so šálkou kávy ide o menší pomer – jedna šálka kávy obsahuje približne raz toľko kofeínu ako šálka zeleného čaju.

Kofeín v zelenom čaji pomáha znížiť únavu, zlepšuje sústredenie,  dodáva energiu, stará sa o lepšiu náladu. Okrem toho, zlepšuje metabolizmus a je nápomocný pre činnosť obličiek.

Zelený čaj - šálka a vrecúško

Rovnako ako pri káve, tak i pri pití zeleného čaju je dôležité dbať na jeho celkový príjem ako aj na čas pitia. Zelený čaj sa odporúča piť dopoludní, keďže obsiahnutý kofeín môže mať vplyv na spánok. Takže obzvlášť striedmejšie popíjanie zeleného čaju by mali dodržiavať ľudia, ktorí majú problém so spánkom.

Vitamíny a minerálne látky

V zelenom čaji sa nachádza veľké množstvo vitamínov. Medzi tie najdôležitejšie patria vitamíny A, B1, B2, B5, B6, B7, B10, B12, C, E, K, kyselina listová, beta-karotén. Okrem širokého zastúpenia vitamínov obsahuje zelený čaj aj minerály (zhruba 5 – 7%), z ktorých najdôležitejšími sú práve draslík, fosfor, fluór, mangán, meď, sodík, vápnik, zinok a železo.

Výhody pitia zeleného čaju

Číňania pripisujú zelenému čaju veľké množstvo pozitívnych účinkov. Tí ho dokonca považujú za skutočne zázračný všeliek, ktorý sa postará nielen o fyzické zdravie človeka, ale aj o to psychické. Aké výhody teda ponúka pitie kvalitného zeleného čaju?

Zelený čaj pomáha znižovať cholesterol

Vysoký cholesterol spôsobuje rôzne zdravotné ťažkosti, ako napríklad artrózu,  rozličné srdcové choroby či dokonca mŕtvicu. Existujú však dva druhy cholesterolu – HDL a LDL. Ten prvý, HDL cholesterol nie je škodlivý, zatiaľ čo LDL cholesterol škodí. Ak máte v organizme veľa LDL cholesterolu, tak to môže spôsobiť v tele okysličovanie buniek, čo vedie k artróze.

Šálka zeleného čaju

Katechín, ktorý sa nachádza v zelenom čaji bráni vytváraniu LDL cholesterolu (toho zlého). Vďaka tomu je pitie zeleného čaju odporúčané ako prevencia proti artróze.

Zelený čaj napomáha pri chudnutí

Zelený čaj je ideálnym pomocníkom pri chudnutí. Katechín dokáže naštartovať metabolizmus človeka a ničí škodlivé látky v pečeni. Samozrejme, že nemôžete čakať zázraky, ak budete piť každý deň litre zeleného čaju a sedieť doma na gauči. Zelený čaj je len pomocníkom a teda rozhýbať sa budete musieť predovšetkým vy sami.

Zelený čaj má antibakteriálne a dezinfekčné účinky

Zelený čaj má perfektné antibakteriálne ako aj dezinfekčné účinky. Pitie zeleného čaju je ideálnym pomocníkom pri boji proti vírusom a infekciám. Okrem toho pravidelným pitím si posilňujete svoju obranyschopnosť.

Navyše, zelený čaj pomáha udržovať zdravé zuby. Dôvodom je, že obsahuje fluór, ktorý znižuje riziko vzniku zubných kazov. Napríklad obyčajné kloktanie zeleného čaju pomáha znížiť nepríjemný zápach z úst.

Zelený čaj ako prevencia proti rakovine

Pitie zeleného čaju je skvelou prevenciou pred rakovinou, pretože katechín EGCG (epigalokatechín -3 – galát), ktorý sa v ňom nachádza, tak blokuje urokinázu. Urokináza je vlastne enzým, ktorý je vo veľkom množstve produkovaný rakovinovými bunkami a ktorým napádajú živé tkanivo, v ktorom rastú a množia sa.  

Sušené listy zeleného čaju

Mnoho štúdií preukazuje pozitívne účinky zeleného čaju v boji proti rakovine a to najmä u rakoviny prsníka a rakoviny prostaty. Tí ľudia, čo pijú denne zelený čaj, tak tí majú menšiu šancu vzniku spomínanej rakoviny.

Zelený čaj má pozitívne účinky na vlasy

Zelený čaj obsahuje antioxidanty, takže vďaka nim má jeho pitie pozitívny vplyv na zdravie vlasov, ale aj pokožky hlavy. Okrem toho obsiahnutý vitamín C chráni vlasy pred nebezpečným UV žiarením a vitamín E má priaznivý vplyv na poškodené a suché vlasy.

Zelený čaj má vplyv na koncentráciu a činnosť mozgu

Zelený čaj obsahuje kofeín, vďaka ktorému je zvýšená schopnosť koncentrácie a bdelosti, dodáva energiu, zlepšuje náladu.

Tento obľúbený nápoj obsahuje nielen kofeín, ale aj aminokyselinu L-theanín. Kombinácia týchto dvoch zložiek napomáha zlepšovať činnosť mozgu – zlepšuje pamäť a ostražitosť.

Vedľajšie účinky

Okrem pozitívnych účinkov je dôležité spomenúť aj vedľajšie účinky pitia zeleného čaju. Pri odporúčanej dennej dávke by sa nemali prejaviť žiadne negatívne účinky, no ak to so zeleným čajom preženiete, môžu sa objaviť nepriaznivé účinky zo zložiek, ktoré sa v čaji nachádzajú –  kofeín, katechíny či theanín.

Pri nadmernom pití zeleného čaju sa môžu objaviť nasledovné negatívne či vedľajšie účinky:

  • častejšie močenie
  • problémy so spánkom
  • bolesti hlavy
  • podráždenosť a nervozita
  • úzkostné stavy
  • zápcha
  • bolesť brucha a žalúdka
  • pálenie záhy (i zvracanie)
  • zvýšená tepová frekvencia
  • a iné

Z vyššie uvedených vedľajších účinkov jasne vyplýva, že zelený čaj by vo veľkom množstve nemali piť ľudia, ktorí majú tráviace ťažkosti, problémy so srdcom, ľudia trpiaci anémiou a tí, ktorí trpia depresiami alebo majú úzkostné stavy.

Sada na zelený čaj

Obzvlášť pozor na popíjanie zeleného čaju by si mali dať tehotné, ale aj dojčiace ženy. Ideálne, ak by zelený čaj nepili, prípadne maximálna denná dávka čaju by nemala presahovať 1 alebo 2 šálky. Dôvodom je, že zelený čaj obsahuje kofeín, tantíny a aj katechíny, ktoré by mohli byť hrozbou v tehotenstve – pitie veľkého množstva zeleného čaju môže spôsobiť vyššie spomínané vedľajšie účinky a navyše aj neželaný potrat. 

Dávkovanie

Maximálna denná dávka zeleného čaju by nemala presahovať viac ako 3 – 5 šálok. Denná dávka je však individuálna, pretože je ovplyvnená hlavne tým, čo chcete dosiahnuť – či chcete podporiť zdravie alebo napríklad schudnúť.

 Ja osobne odporúčam riadiť sa podľa odporúčania výrobcu, ktorý čaj vyrobil a teda dodržiavať dávkovanie, ktoré je uvedené na obale.

Zelený čaj v tabletovej forme

Pre tých, ktorých je nemysliteľné vypiť 3 až 5 šálok zeleného čaju za deň, tak pre nich sú k dispozícií zelené čaje vo forme tabliet. Na trhu je k dispozícií viacero produktov, takže stačí si len vybrať a vyskúšať.

Napríklad účinný je zelený čaj v tabletovej forme od populárneho a osvedčeného výrobcu GymBeam, ktorý obsahuje 80 % polyfenolov a 60 % katechínov. V jednej tablete zeleného čaju sa nachádza až 500 mg extraktu a 10 mg kofeínu. Na výber máte balenie 60 kapsúl alebo 120 kapsúl za skutočne dostupnú cenu.