Imunita je vlastne obranyschopnosť organizmu. Jej hlavnou úlohou je snaha chrániť organizmus človeka pred nebezpečnými látkami, ktoré sú pre ľudské telo škodlivé.

Nebezpečné látky môžu pochádzať z vonkajšieho prostredia (to sú napríklad vírusy a baktérie)  alebo z vnútorného prostredia (rôzne stresové situácie či nedostatok spánku).

Existujú dva druhy imunity:

  • Prirodzená imunita – jedná sa o vrodenú imunitu, ktorá sa zdedí
  • Získaná imunita – tento druh imunity sa formuje počas života a môžete ju nadobudnúť

Ak je vaša imunita silná, v takom prípade vie telo odolávať rôznym vírusom, baktériám a iným ochoreniam. V prípade, ak sa telo nedokáže samo brániť, tak v takom prípade môžu vzniknúť zdravotné problémy. A s tým je spojená i oslabená imunita.

Ako vzniká oslabená imunita?

Oslabená imunita je úzko spätá s dnešnou dobou. Kedysi neexistovalo toľko rôznych chorôb, ako je tomu dnes. Dôvodom je, že v súčasnosti máme hektickejšiu dobu, málo spíme, veľa pracujeme, okrem toho máme aj viac problémov, vplýva na nás množstvo stresu. Ľudia menej dbajú na zdravé stravovanie a holdujú nezdravým fast foodom, viac fajčia a pijú alkohol.

Imunita - cesnak, med a cibuľa

Navyše k tomu prispieva aj skutočnosť, že máme znečistený vzduch a rovnako i životné prostredie. V ovzduší sa nachádza veľké množstvo jedovatých a zdraviu škodlivých splodín, ktoré produkujú výpary z automobilov alebo z elektrární.

Keď to tak zhrniem, tak nezdravý životný štýl (nezdravá strava a nedostatok pohybu), fajčenie a pitie nadmerného množstva alkoholu, užívanie drog či neustály stres má pochopiteľne negatívny dopad na imunitu človeka. Imunitný systém v dôsledku týchto vplyvov postupne oslabuje a po určitom čase nie je schopný plniť svoju hlavnú úlohu – chrániť organizmus proti škodlivým a nebezpečným látkam. Následne vznikajú rôzne choroby.

Ako posilniť imunitu?

Každý človek by chcel mať zdravú a najmä fungujúcu imunitu. Ak ju však nemáte vrodenú, tak si ju budete musieť vybudovať. V nasledujúcich riadkoch sa dozviete pár tipov, ktoré vám pomôžu posilniť vašu imunitu.

1. Doplňte vitamíny a minerály

Ak chcete mať silnú imunitu, potom musíte dbať na prísun správnych vitamínov a minerálov. Medzi vitamíny, ktoré pomáhajú zlepšiť imunitu patria vitamíny A, B, C, D a vitamín E. Čo sa týka minerálnych látok, tak vhodné je zaradiť do jedálnička horčík, selén, zinok a železo.

Vitamíny a minerály je možné získať do organizmu dvoma spôsobmi. Prvým, prirodzeným spôsobom je konzumovať kvalitnú zeleninu a ovocie, ktoré sú bohaté na spomínané vitamíny a minerály. Druhou možnosťou je siahnuť po prípravkoch na posilnenie imunity.

Ovocie a smoothies

Na výber je viacero druhov prípravkov od rôznych výrobcov. Ktorý teda vyskúšať? Ja osobne nerada kombinujem viaceré vitamíny a minerály, pretože nie vždy viem, čo s čím sa môže užívať. Práve preto rada využívam rôzne balíčky prípravkov, ktoré obsahujú viac vitamínov a minerálov zároveň.

Odporúčam balíček pre podporu imunity “Immunity Support Package“ od výrobcu GymBeam. Má množstvo pozitívnych vplyvov na organizmus – podporuje správne fungovanie imunitného systému, podporuje obranyschopnosť a zdravie, napomáha v boji proti únave a vyčerpaniu a mnoho iného. Je síce drahší, ale kombinuje v sebe unikátny výber 11 vitamínov a 7 účinných minerálov. Navyše ak by ste si mali každý vitamín a minerál kúpiť zvlášť, cena za všetky by bola omnoho vyššia, ako cena tohto prípravku.

2. Doprajte si dostatočne dlhý a kvalitný spánok

Ďalším tipom, ako zvýšiť imunitu je dopriať si dostatočne dlhý a hlavne kvalitný spánok. Čo to však znamená? V prvom rade by ste mali spať v noci (nie cez deň) a dĺžka spánku by mala byť minimálne šesť až osem hodín. Navyše ideálne je, ak chodíte spať každý deň v rovnaký čas. Najlepšie, ak pôjdete do postele pred desiatou alebo jedenástou hodinou večer.

Spánok je veľmi dôležitý pre dosahovanie lepších výsledkov a celkovú koncentráciu, teda sústredenie sa. Počas spánku sa telo dostatočne regeneruje, ochraňuje imunitu, čím je znížené riziko výskytu rôznych chorôb.

V prípade deficitu spánku nedokáže ľudské telo fungovať stopercentne a správne. Tí, čo menej spia alebo spánok “odkladajú“, tak tí sú zvyčajne oveľa viac nervózni, náladoví a dokonca až depresívni. Okrem toho, pri nedostatku spánku sa zároveň znižuje obranyschopnosť organizmu. To znamená, že telo je viac náchylné na rôzne choroby. Takže v žiadnom prípade nepodceňujte svoj spánok.

3. Zdravo sa stravujte

Zdravá a pestrá strava je základom imunitného systému. Ak je vaša životospráva výživná, v takom prípade si budujete i silnejšiu imunitu.

Do svojho jedálnička zaraďte dostatok ovocia a zeleniny. Vhodný je napríklad aj silný vývar z kostí (napríklad hovädzí a kurací). Okrem stravy je veľmi dôležité dbať na pravidelný a dostatočný pitný režim.

Zdravé jedlo

Čo sa týka najmenších, tak u nich sa má imunita formovať od útleho detstva, a to hlavne kvalitnou a pestrou stravou. Rodičia by určite mali svoje deti naučiť pravidelne jesť (najmä raňajkovať), okrem toho by mal obed bezpochyby obsahovať aj teplú polievku. Rovnako si treba dať pozor na večerné vyjedanie, aby ste tak deti nenaučili nesprávnym návykom. Tu platí, že to, čo svoje deti naučia rodičia za mlada, to im ostane do budúcnosti.

4. Minimalizujte stres

Stres na nás číha zo všetkých strán. Netreba však ihneď podliehať panike, hlavne treba zachovať pokoj. Mierny alebo občasný stres nie je nebezpečný, ak ste však pod tlakom a podliehate neustálemu stresu, môže to mať na vaše zdravie negatívny dopad.

Dokonca je aj vedecky dokázané, že dlhodobý stres oslabuje imunitný systém, čím je u človeka zvýšené riziko vzniku chorôb. Z tohto dôvodu je veľmi dôležité z vášho života minimalizovať stres.

5. Pravidelný pohyb je dôležitý

Na imunitu človeka má veľký vplyv pravidelný pohyb. Ideálne je, ak sa hýbete na čerstvom vzduchu. Môžete si vybrať akýkoľvek druh pohybu. Niekto rád behá, niekto tancuje, ďalší obľubujú plávanie – výber je na vás. Musím však upozorniť, že nie je vhodné intenzívne cvičenie, pretože to môže spôsobiť oslabenie imunity.

Beh - žena v lese

Ak patríte medzi tých, ktorí neobľubujú športové aktivity, tak i vy môžete do svojho života zaradiť pravidelný pohyb. Napríklad aj obyčajná chôdza či prechádzka (napríklad so psom) je významná pre zdravie človeka.

6. Užívajte probiotiká

Probiotiká sú živé baktérie, ktoré sú pre organizmus nápomocné. Vplývajú na črevnú mikroflóru v hrubom čreve, čím sa zvyšuje obranyschopnosť organizmu. Na našom trhu existujú probiotiká od výmyslu sveta, stačí si len vybrať.

Ja odporúčam probiotiká ProbioTen od populárneho výrobcu GymBeam. Jedná sa o komplex probiotík, ktorý obsahuje až 10 miliárd živých kultúr v jednej dávke. Navyše chránia a naprávajú črevnú mikroflóru, podporujú imunitný systém a mnoho iného. Celé balenie obsahuje 60 kapsúl a stojí v priemere okolo 10 eur.

7. Otužujte sa

Imunitu je možné posilniť i z vonkajšej strany a to pomocou niekoľko rokov starého, ale známeho otužovania. Je to jeden z najlacnejších, ale za to veľmi účinným tipom, ako zlepšiť obranyschopnosť organizmu.

Muž v ľadovej vode

Mnohých pri slove otužovanie napadne kúpanie v ľadovej vode niekde v prírode (pri mínusových teplotách). To však nie je všetko, medzi otužovanie patrí aj bežné sprchovanie sa studenou vodou (prípadne striedanie teplej a studenej vody) alebo aj pravidelný pobyt v prírode za každého počasia (kdekoľvek vonku).

Pri otužovaní si organizmus začne zvykať na zmeny teploty, vďaka čomu tak dokáže nielen rýchlo, ale aj pružne reagovať na náhle zmeny počasia a teda aj na chlad. Tým sa zmierňuje možnosť ochorenia.