Hovädzí proteín – je pre vás vhodný?

V súčasnej dobe mnoho kulturistov a silových športovcov konzumuje hovädzie mäso s cieľom prijať dostatok bielkovín tak potrebných na rast svalovej hmoty a sily. Hovädzie mäso je logická voľba, pretože má vysokú biologickú hodnotu. Biologická hodnota je číslo, ktoré udáva ako telo dokáže využiť konkrétnu bielkovinu. Východiskovým bodom (s hodnotou 100) sú vaječné bielka. Všetky ostatné zdroje bielkovín sú preto porovnávané práve s vaječným bielkom (keď už sme pri vajciach, napísal som zaujímavý článok o vaječnom proteíne, ktorý by ste si isto mali prečítať). Biologická hodnota  hovädzieho mäsa sa pohybuje okolo čísla 80 – 85, preto proteín vyrobený z hovädziny môže byť skvelým stimulom k novým svalovým prírastkom.

Výhody hovädzieho proteínu

Hovädzie mäso obsahuje vysoko kvalitné bielkoviny, rozvetvené aminokyseliny (BCAA), kreatín a glutamín. Keďže sa hovädzí proteín vyrába z hovädzieho mäsa, tak aj takýto proteín bude obsahovať všetky zmienené látky. Obzvlášť to platí, ak siahnete po hovädzom izoláte.

Hovädzí proteín je navrhnutý tak, aby výsledný produkt obsahoval vysoký podiel bielkovín (90 – 98%) a minimum alebo žiadny cukor a tuk. Z tohto dôvodu je tento typ proteínu vhodný nielen do objemovej prípravy, ale aj do rysovacej fázy, keď potrebujete hladinu tukov a cukrov držať na minime.

hovädzí proteín - akyprotein.sk

Výhodou hovädzieho proteínu je aj vysoký obsah vitamínov a minerálov. Takéto prípravky zväčša obsahujú vysoký podiel selénu, železa a zinku, ktoré sú nevyhnutné pre správne fungovanie imunitného systému. Z vitamínov sú zas bohato zastúpené vitamíny A, B a D.

Tento typ proteínu je pre vás vhodný aj v prípade, že trpíte akoukoľvek alergiou alebo potravinovou intoleranciou. Niektorí kulturisti nemôžu užívať srvátkové proteíny, pretože trpia laktózovou intoleranciou. Ak je to aj váš prípad, tak hovädzí proteín je pre vás ideálnou voľbou. Neobsahuje laktózu, lepok, sóju ani iné alergény. Na druhú stranu však poznám ľudí, ktorí síce nemajú problém tráviť srvátkové problémy, ale z hovädzieho proteínu sa im robí nevoľno.

Nevýhody hovädzieho proteínu

Väčšina hovädzích proteínov chutí horšie ako srvátkové proteíny. Avšak výrobcovia suplementov na tomto aspekte intenzívne pracujú, a preto môžete natrafiť na hovädzí proteín, ktorého chuť bude veľmi dobrá.

Pre niektorých fitness nadšencov môže byť problémom aj stráviteľnosť tohto proteínu. Síce som písal, že neobsahuje žiadne alergény, ale niektorí jedinci ho majú problém stráviť, čo sa môže prejaviť tráviacimi ťažkosťami a hnačkami.

hovädzí proteín - akyprotein.sk 2

Ďalšou nevýhodou hovädzích proteínov je ich cena.  Vstupnou surovinou týchto produktov je hovädzia bielkovina, ktorej cena je pochopiteľne vyššia ako v prípade vajec alebo mlieka. Keďže náklady na výrobu takýchto proteínov sú vyššie, tak aj ich cena bude vyššia ako v prípade srvátkových produktov.

Užívanie

Hovädzí proteín sa užíva rovnako ako srvátkový, to znamená, že denne užívate 2-3 odmerky podľa toho, koľko bielkovín potrebujete doplniť.  1 dávku užijete po tréningu  a ďalšie 1-2 dávky kedykoľvek v priebehu dňa, keď potrebujete doplniť bielkoviny.

Z hovädzích proteínov dostupných na slovenskom trhu by som vám odporučil Amix Anabolic Monster Beef Protein alebo BioTech Beef Protein. Nájdete ich v e-shope GymBeam resp. Protein.sk.

Zhrnutie

Na začiatku článku som uvádzal, že hovädzí proteín má biologickú hodnotu niečo medzi 80-85. Je to vysoké číslo, avšak srvátkové proteíny majú biologickú hodnotu až 104. Z toho dôvodu si myslím, že srvátkový proteín je všeobecne lepšia voľba ako hovädzí proteín.

Po hovädzom proteíne siahnite v prípade, že trpíte akoukoľvek intoleranciou a nemôžete užívať klasické srvátkové produkty. Avšak dajte si pozor na to, ako bude vaše telo reagovať aj na takýto produkt. Všeobecne platí, že ak vás pri užívaní akéhokoľvek proteínu nadúva alebo sa vám tvoria vyrážky, mali by ste ho vyradiť a siahnuť po inej variante.

Odoslať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *