Ľudia si denne doprajú kávu alebo zelený čaj, vďaka ktorým dokážu od rána perfektne fungovať. A to nielen fyzicky, ale i psychicky. Mnoho z vás však nevie, že sa vlastne jedná o nootropiká, ktoré pomáhajú zlepšiť kognitívne funkcie mozgu.

V tomto článku sa o nich dozviete mnoho zaujímavých informácií. Napríklad, čo sú nootropiká, ako fungujú a či majú nejaký nežiaduci účinok na organizmus. Okrem toho sa dočítate, aké sú najznámejšie nootropiká.

Čo sú nootropiká

Nootropiká sú látky, ktoré majú vplyv na ľudský mozog a jeho funkciu. Môžete ich poznať aj ako neuroposilňovače či posilňovače pamäti a mentálnych schopností. Sú označované aj ako “smart drugs“.

Nootropiká - Akyprotein.sk

Nootropiká sa používajú na zlepšenie koncentrácie, teda na lepšie sústredenie sa. Okrem toho sú nápomocné na zlepšenie pamäte, nálady a motivácie, redukujú únavu, vyčerpanosť a mnoho iného.

V jednoduchosti povedané, nootropiká pomáhajú správne fungovať ľudskej mysli. Na našom trhu sú nootropiká k dispozícií vo forme liekov alebo ako doplnky stravy.

Syntetické a prírodné nootropiká

Nootropiká sa delia na dve skupiny. Existujú syntetické a prírodné, pričom obe skupiny zlepšujú mozgovú činnosť.

Medzi prvé, teda syntetické nootropiká patria napríklad Piracetam, Noopept, Karfedon, Modafinil, Metylfenydát, Adderall, Ritalin či Provigil. Tie však môžu mať rôzne vedľajšie účinky, akými sú závraty, nespavosť, návykovosť či halucinácie. Niektoré z vyššie spomínaných sú dostupné výhradne na lekársky predpis.

Prírodné nootropiká sú tvorené z prírodných zložiek, ktoré zväčša vychádzajú z tradičnej medicíny v kombinácií s modernou vedou. Konkrétne príklady sa dočítate nižšie, v najznámejších nootropikách.

Ako fungujú nootropiká

Nootropiká fungujú rôznymi spôsobmi. Má na to vplyv najmä mechanizmus pôsobenia. Medzi najhlavnejšie funkcie patria nasledujúce:

  • Pomáhajú rozširovať cievy, čím sa udrží ich pružnosť a tým pádom sa v organizme zvýši prietok krvi. Do mozgu sa tak dostane oveľa viac kyslíka a živín, vďaka čomu dokáže človek oveľa lepšie fungovať.
  • Nootropiká dopĺňajú Acetylcholín, čím vplývajú na lepšie sústredenie sa a plánovanie. Acetylcholín je jedným z najdôležitejších neurotransmiterov, čo je vlastne prenášač vzruchov medzi neurónmi v mozgu. Pre správne fungovanie ako aj zdravie ľudského mozgu je veľmi dôležitý. Pomáha pri učení a pamäti, koncentrovaní sa a vplýva aj na kvalitu spánku
  • Pomáhajú lepšie prepojiť jednotlivé časti mozgu, napríklad ako pamäť, motorika, reč a tiež zvyšujú väzby dvoch hemisfér mozgu (jedná sa o spôsob, akými pracuje spoločne pravá a ľavá strana ľudského mozgu a ako spracúvajú informácie)
Nootropiká

Funkciu nootropík je možné zvýšiť pomocou cvičenia, zdravej stravy a kvalitného spánku. To znamená, že človek by mal pravidelne cvičiť, vďaka čomu sa do mozgu dostane viac kyslíka. Strava by mala byť každý deň pestrá a samozrejme vyvážená, ideálne je siahať po zdravých potravinách. Treba si dopriať hlavne veľa ovocia a zeleniny. A spánok je tiež veľmi dôležitý, pretože vplýva na funkciu mozgu. Každý deň si doprajte minimálne 7 – 8 hodín spánku.

Najznámejšie nootropiká 

Teraz už viete, čo sú nootropiká a ako fungujú. V nasledujúcich riadkoch sa dozviete, čo všetko medzi ne patrí. Mnohé z nich vás určite prekvapia, pretože niektoré užívate, respektíve konzumujete takmer každý deň.

Nižšie uvádzam iba voľne dostupné nootropiká (nie syntetické), na ktoré nebudete potrebovať žiadny lekársky predpis a môžete si ich kúpiť v lekárni alebo overenom internetovom obchode.

Kofeín

Kofeín je jedným z najznámejších nootropík. Pomáha zvyšovať pozornosť, bdelosť, zlepšuje náladu a výkonnosť. Nájsť ho môžete napríklad v káve, čaji, energetických drinkoch alebo aj obľúbenom sladkom nápoji Coca-Cola.

Káva a kávové zrná

Kofeín vplýva na činnosť viacerých neurotransmitérov (jedná sa o molekuly, ktoré dokážu prenášať informácie medzi bunkami). Ovplyvňuje činnosť nasledujúcich neurotransmitérov:

  • acetylcholínu
  • dopamínu
  • GABA
  • noradrenalínu
  • serotonínu

Vďaka vyššie spomenutému má káva schopnosť zlepšiť náladu.

L-teanín

L-teanín je neesenciálna aminokyselina, ktorá sa nachádza v zelenom čaji. Účinkuje tak, že v mozgu zvyšuje hladinu alfa vĺn, ktoré pozitívne vplývajú na duševný stav. L-teanín pomáha znížiť stres, zlepšiť pozornosť a navyše má upokojujúce účinky.

Ženšen

Všehoj ázijský, z latinského Panax ginseng môžete skôr poznať pod názvom ženšen. Koreň tejto rastliny sa zaraďuje medzi najznámejšie exotické liečivé byliny – v tradičnej čínskej medicíne sa používa už od nepamäti.

Ženšen

Medzi jeho účinky patrí zníženie mozgovej únavy a zlepšenie výkonu. Neodporúča sa však dlhodobé užívanie, pretože po čase si môže organizmus na jeho príjem zvyknúť a následne nebude mať želané účinky.  Okrem toho, môže mať negatívny vplyv na užívanie niektorých liekov. Pred užívaním ženšenu sa odporúča poradiť sa s lekárom.

Rhodiola rosea

Rhodiola rosea, tiež známa ako Rozchodnica ružová je nízka rastlina s množstvom malých kvetov. Jedná sa o liečivú rastlinu, ktorá vplýva na krátkodobú pamäť, dokáže zlepšiť náladu, napomáha pri stavoch úzkosti, znižuje stres a pocit vyhorenia.

Využiť môžete rôzne výživové doplnky, v ktorých sa táto rastlina nachádza. Veľmi obľúbené sú napríklad kapsule Rhodiola Rosea Root od výrobcu Swanson, ktoré pomáhajú znížiť stres – potláčajú psychické i fyzické účinky stresu. Okrem toho má tento výživový doplnok vplyv na reguláciu nálady.

Rybí olej a omega-3 mastné kyseliny

Rybí olej obsahuje dva typy omega-3 mastných kyselín. Konkrétne DHA (kyselinu dokosahexaenovú) a EPA (kyselinu eikosapentaénovú). Mnohé štúdie dokazujú, že obe kyseliny majú priaznivý vplyv na celkové zdravie, ako aj na zdravie mozgu.

Omega 3 v tabletách

Prvá kyselina, teda DHA sa podieľa na udržiavaní štruktúry a funkcií mozgu. Napomáha zlepšiť pamäť a myslenie. Druhá kyselina EPA disponuje protizápalovými účinkami, vďaka čomu je ľudský mozog chránený pred poškodením a starnutím. Okrem toho pomáha zlepšiť náladu.

Omega-3 mastné kyseliny vplývajú na celý organizmus a výnimkou nie je ani náš mozog. Pomáhajú lepšie myslieť a pozitívny vplyv má aj na pamäť. Ak teda pociťujete, že vám to menej páli, nezaškodí vám, ak si vo svojom jedálničku doprajete minimálne dvakrát do týždňa lososa alebo inú rybu. Využiť však môžete aj výživový doplnok NOW Krill Oil Neptune (olej z krilu), v ktorom sa nachádza unikátny komplex mastných kyselín (EPA a DHA), obsahuje i fosfolipidy a tiež prírodné karotenoid astaxantín (súčasť morských rias, homárov či kreviet).

Kreatín

Kreatín je aminokyselina, ktorá sa prirodzene nachádza v ľudskom organizme. Vyrába sa v obličkách, pečeni a podžalúdkovej žľaze. V organizme sa ukladá do svalstva. Okrem toho sa nachádza aj v mozgu a srdci.

Zaraďuje sa taktiež medzi nootropiká, čo mnohí z vás asi nevedeli. Podporuje rast svalstva a má vplyv na funkciu mozgu – zlepšuje krátkodobú pamäť a schopnosť myslenia.

Resveratrol

Medzi nootropiká sa zaraďuje aj resveratrol, ktorý patrí medzi prírodné antioxidanty. Nachádza sa v šupke červeného a fialového bobuľového ovocia (napríklad červené hrozno, čučoriedky, maliny), v čokoláde, v arašidoch a prítomný je aj v červenom víne.

Červené víno a hrozno

Resveratrol pomáha zlepšiť mozgové funkcie a pamäť, odďaľuje starnutie a okrem toho je tento antioxidant nápomocný pri Alzheimerovej chorobe.

Ďalšie nootropiká

Existuje oveľa viac nootropík, okrem tých, ktoré vyššie uvádzam. Tie sú však najznámejšie. Medzi ďalšie nootropiká patrí napríklad Guarana, Kurkumín, aminokyselina 5-http, Acetyl L-Karnitín (forma karnitínu), Ashwagandha, kyselina gama-amino maslová (GABA) a iné. Viac sa môžete dočítať v tomto článku.

Sú nootropiká návykové

Nootropiká nie sú stimulačné látky, takže v prípade ich užívania nevznikne návyk. Takže nie sú návykové. Na druhej strane však treba spomenúť, že ak dlhodobo užívate vysoké dávky nootropík, tak v prípade vysadenia môže chvíľu trvať, kým sa dáte do normálu. To znamená, že bez ich užívania budete mať nejaký čas problém správne myslieť. Tento stav však môže trvať pár dní, v ojedinelých prípadoch pár týždňov.

Nežiadúce účinky nootropík

Čo sa týka vedľajších účinkov, tak tie sú pri užívaní nootropík rôzne. Každý človek môže mať na užívanie inú reakciu. Tu však platí, že v prípade užívania nootropík v syntetickej forme, teda vo forme liekov, môžu spôsobiť mnoho neželaných vedľajších účinkov. Tieto nootropiká sú však väčšinou dostupné na lekársky predpis.

Bolesť hlavy

Obzvlášť opatrní by mali byť študenti. Mnohí z nich si myslia, že si dajú tabletku, ktorá im pomôže v časoch náročného skúškového obdobia. Pokiaľ sa jedná o výživový doplnok na prírodnej báze, v takom prípade sa niet čoho obávať, môže nastať nejaké vedľajšie účinky, nie však život ohrozujúce. Ak vám však nejakú tabletku odporučil spolužiak, v takom prípade buďte obozretnejší. Ako spomínam vyššie, tak v prípade užívania nootropík vo forme liekov môžu nastať aj vážnejšie vedľajšie účinky.

Pri užívaní nootropík môžete pociťovať aj vedľajšie účinky, medzi ktoré najčastejšie patrí:

  • depresia
  • nervozita a podráždenie
  • zlý spánok a nespavosť
  • bolesti hlavy

Nootropiká a športový výkon 

Človek, ktorý sa venuje nejakému športu vie, že pre dosiahnutie úspechu nestačí trénovať len fyzicky. Dôležité je napríklad aj sústredenie sa, pozornosť, motivácia a mnoho iného. A práve nootropiká pomáhajú dosiahnuť nielen lepšie výsledky, ale zlepšujú aj kognitívne funkcie, akými sú napríklad pozornosť, pamäť a myslenie či ďalšie funkcie.