Je hrachový proteín dobrá voľba?

Hrachový proteín je v našich končinách pomerne málo obľúbený. Väčšina kulturistov siaha po srvátkových, prípadne kazeínových proteínoch. Ak si predsa len vyberú niektorý z rastlinných proteínov, tak prednosť zväčša dostane konopný proteín. Hrachový proteín vyskúša len malé percento cvičiacej populácie. To je však chyba! Proteín vyrobený z hrášku neobsahuje lepok, je vhodný pre ľudí trpiacimi alergiami na mliečne výrobky, sóju, vegánov, a aj celiatikov.

Výroba hrachového proteínu

Výroba hrachového proteínu zahŕňa niekoľko fáz. Najprv sa mechanicky odstráni vonkajšia šupka hrachu. Následne sa hrach rozomelie na jemnú múku, ktorá obsahuje škrob, vlákninu a bielkoviny. Hrachové bielkoviny sú od vlákniny a škrobu odstránené tzv. mokrou filtráciou. Následne sa tieto bielkoviny odstredia a vyzrážajú a vzniká proteínový izolát.

Takýto proteínový izolát sa ešte môže upravovať, aby sa docielila jeho vyššia kvalita. Úpravy hrachového izolátu sú zamerané najmä na znižovanie obsahu kyseliny fytovej a oligosacharidov.

hrachový proteín - akyprotein.sk

Kyselina fytová narušuje správne vstrebávanie minerálnych látok a znižuje využiteľnosť hrachových bielkovín. Molekuly oligosacharidov nedokáže ľudské telo poriadne spracovať, pretože nemá potrebné enzýmy. To spôsobuje zvýšenú plynatosť, prípadne tráviace ťažkosti.

Prebytočné oligosacharidy a  kyselina fytová sa odstraňuje ultrafiltráciou. Čím menej ich hrachový proteín obsahuje, tým je kvalitnejší (a samozrejme aj drahší).

Výhody hrachového proteínu

Kvalitný hrachový proteín obsahuje vysoký podiel bielkovín (od 75%) a nízke percento tukov a sacharidov. Je taktiež bohatý na väčšinu esenciálnych aminokyselín, najmä na leucín, izoleucín a valín. Naproti tomu však obsahuje málo tyrozínu a metionínu, ktoré sú zas bohato zastúpené v ryžovom proteíne. Z toho dôvodu sa odporúča kombinovať hrachový proteín práve s ryžovým, aby ste telu poskytli kompletné aminokyselinové spektrum.

Hrachový proteín sa trávi pomalšie ako srvátkový. To umožňuje telu kvalitnejšie spracovanie a využitie jednotlivých aminokyselín a živín. Hrachové bielkoviny sú veľmi dobre stráviteľné a nespôsobujú žiadne zdravotné ťažkosti, ktoré môžu spôsobovať mliečne, vaječné alebo sójové bielkoviny.

hrachový proteín - akyprotein.sk 2

Naopak, hrachové bielkoviny majú mnoho zdraviu prospešných vlastností.  Proteín vyrobený z hrachu obsahuje veľa arginínu, čo je aminokyselina pomáhajúca udržať krvný tlak v normálnych hodnotách. Táto štúdia hovorí o pozitívnom dopade hrachových bielkovín na znižovanie krvného tlaku.

Ďalšie vedecké výskumy naznačujú, že hrachový proteín má pozitívny vplyv na reguláciu hladiny cukru v krvi a jeho užívanie pôsobí preventívne proti cukrovke. Okrem toho hrachový proteín znižuje hladinu cholesterolu a krvných tukov, a tým podporuje prevenciu kardiovaskulárnych ochorení.

Nevýhody hrachového proteínu

Nevýhodou hrachového proteínu je, že neobsahuje celé aminokyselinové spektrum, aj keď napr. obsah esenciálnych aminokyselín BCAA má vyšší ako ktorýkoľvek iný rastlinný proteín. Ako som však už spomínal, tento nedostatok sa dá docieliť kombináciou s ryžovým proteínom.

Ani chuť hrachového proteínu vám nemusí vyhovovať, ale nie je to také zlé, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Problémom je taktiež celkovo úzka ponuka hrachových proteínov na slovenskom trhu. Nemáte takú širokú paletu rôznych značiek, a ani príchutí ako pri iných proteínoch. Taktiež je problematické kúpiť samostatný hrachový proteín. Častejšie nájdete hrachový proteín len ako jednu z prísad vegánskeho proteínu.

hrachový proteín - akyprotein.sk 3

Užívanie

Hrachový proteín užívajte 2x denne po tréningu a kedykoľvek v priebehu dňa počas potreby. Prípadne ho skombinujte s ryžovým proteínom, keď si budete váš koktejl pripravovať z ½ odmerky hrachového a ½ odmerky ryžového proteínu. Nemusíte ho však konzumovať len vo forme koktejlu. Pokojne ho použite ako ingredienciu pri príprave proteínovej kaše alebo palaciniek.

Ktorý hrachový proteín teda zvoliť?

Pri výbere hrachového proteínu si dajte pozor na zloženie daného produktu, aby ste neohrozovali vaše zdravie. Vyhnite sa produktom, ktoré obsahujú chemické prísady a umelé sladidlá. Zvoľte si radšej také, ktoré na ochutenie používajú prírodné látky akými sú napríklad vanilka alebo čokoláda.

Taktiež by ste mali zvoliť produkt, ktorý neobsahuje GMO zložky a hrach obsiahnutý v proteínovom prípravku je pestovaný prirodzene. Preto vám odporúčam siahnuť po Hrachovom proteíne od spoločnosti Reflex. Prípadne zvoľte Vegan Protein od Kompavy. V tomto prípade je však hrachový proteín len 1 z 3 rastlinných zložiek obsiahnutých v tomto produkte.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.